Translate

יום רביעי, 23 בנובמבר 2011

אתמול עם ארתור

יצא שהזדמנתי אתמול להצגה חגיגית של כולם היו בניי לידידי התאטרון הקאמרי (לא שמעמדי הכלכלי מאפשר לי להיות פטרונית אמנות {מלבד האמנות של בעלי, כמובן}). הקהל היה תרכובת מוכרת של מנתחים פלסטיים, עורכי דין פליליים, פוליטיקאים וונביז (איתן בן אליהו, כנראה שבדיוק אתמול הייתה תוכנית האקטואליה היחידה בה הוא לא התארח), עיתונאים  וסלבס בשנקל (צביקה ודניאלה פיק), היו שם גם כמה פרחולות שלא זיהיתי שדיווחו בהתרגשות שהן 'בדיוק חזרו מהתצוגה של אוברזון'. האמת היא, שאני ממש ממש לא חובבת תאטרון ואם יורשה לי להחצין את המיכאל הנדלזלץ שבי, אני גם חושבת שהתאטרון הישראלי הרפרטוארי-מיינסטרימי הוא לא כל כך טוב (יוצאי דופן - תאטרון החאן וגשר). זותומרת, שבשביל מחזות של ריי קוני וגורן אגמון לא שווה לי לצאת מהבית, באותו משקל אני כבר אעדיף לראות איזו דרמת טלוויזיה ולקרוא את אשכול נבו (בלי להעליב). מעבר לזה, אמנות התאטרון היא קצת אנכרוניסטית לדעתי. כל הפאתוס הזה על הבמה, הקול הרם, הבעות הפנים המוגזמות, הפאוזות, אופן הגשת הפואנטה, איך לומר? לא אלגנטי בעליל. מעדיפה קולנוע. בקולנוע יודעים סאבטקסט מהו, בקולנוע יש עידון, יש תחכום ועושר ויזואלי, וגם המשחק יותר אמין ללא ספק.
אז מה עם ארתור? עד אתמול המחזה עצמו היה מוכר לי רק מהבגרות באנגלית, וקראתי בתוכנייה שהוא תורגם על ידי יוסף אל-דרור האהוב עליי מאוד (ממליצה בחום על חולדה עם רין רן, אוסף המערכונים שכתב לחמישייה הקאמרית), אבל כאמור זה היה המפגש הראשון שלי עם הטקסט בעברית. יצאתי מהאולם בתחושה די כבדה ומדכדכת, באופן כללי כל העיסוק במלחמות וילדים לא עושה לי טוב בכלל.. בכל מקרה, נתן דטנר ונטע גרטי היו מצוינים. 
מה שהפריע לי בכל העניין היה שבסיום ההצגה, שבאמת הותירה תחושה מעיקה, מיד נפתחו שולחנות עם מיני פינגר פודס, עוגות ויין והתחיל איזשהו מינגלינג. כשהסתכלתי על משתתפי האירוע, כל העניין קצת התכתב לי מדי עם תיאוריות ניאו מרקסיסטיות ונהיה לי ממש עצוב.

התלבושת היומית

2 תגובות:

  1. אני לא חובבת תיאטרון (יותר מדי דרמה!.. וברצינות, קצת קשה לי להיכנס לאווירה לפעמים). לפני שבועיים גם יצא לי לראות מחזה של ארתור מילר - את ציד המכשפות בהפקה של תלמידי ניסן נתיב. בהתחלה הרגיש לי קצת חובבני, אבל ככל שהמערכות התמשכו זה השתפר. ג'ון פרוקטור היה מצוין :) בכל מקרה, אולי זו הדרך לראות תיאטרון - באולם המג'וייף קצת ברחוב הרצל לא היה שמץ של מינגלינג ובטח לא פרשנים ביטחוניים דלוחים.

    השבמחק
  2. אף פעם לא ראיתי הפקת תלמידים, זה יכול להיות מעניין בהחלט! מה שאת מספרת על רחוב הרצל, מזכיר לי קצת הפקות של קבוצת תיאטרון מקלט 209, שפועלת בתחנה המרכזית החדשה. בראש הקבוצה עומדת תמר רבן (אשתו של ניקו ניתאי, שגם לו יש קבוצה בתחנה המרכזית), ואני יותר מממליצה לראות את ההפקות שלהם, הם ממש מעולים. לראות הפקה שלהם זו ממש חוויה שהצופה לוקח בה חלק פעיל. למשל, באחת ההפקות הם הקימו מאחורי הקלעים מעין מאפייה שבה תוך כדי המופע אפו עוגות ועוגיות, ועל הבמה היה חלון שקוף ענק שהראה את כל מה שמתרחש במאפייה ובסוף ההצגה הם פתחו דוכן וחילקו את העוגות שאפו במהלכה. כמובן שגם הטקסטים של ההצגה נגעו בנושא הזה. פעם אחרת, הם דימו בית ספר וכיתה וחילקו לכל הצופים מחברות שבהן היה כל הטקסט של ההצגה. או הפקה שבה האולם היה כעין מסעדה והוגשה לצופים ארוחה בת שלוש מנות, בקיצור אני מאוד אוהבת אותם, זה תאטרון אחר לגמרי.

    השבמחק